چطور مرکز مشاوره خانواده در تهران پیدا کنیم؟ 4 روش مشاوره خانواده

مرکز مشاوره خانواده
0 ۳۵۳

مرکز مشاوره خانواده

مرکز مشاوره خانواده آنجایی است که یک روانشناس خانواده در حل بحران های و مشکلات خانوادگی، به شما و خانواده تان کمک خواهد کرد.

مرکز مشاوره خانواده بوجیکا، با کادری مجرب از روانشناسان حرفه ای، آماده ی اراده ی بهترین خدمات مشاوره خانواده در تهران می باشد. شما هم اکنون می توانید برای تماس جهت تعیین نوبت اینجا را کلیک کنید و با بوجیکا ارتباط بگیرید.

متخصصان روانشناسی اذعان دارند که برای شناخت دردها و ترمیم ارتباطات اعضای خانواده، مشاوره خانواده ضروری است.

همه ی زندگی را با یک خانواده آغاز می کنیم. حال چه آن خانواده، خانواده ی خونی ما باشد، چه سرپرستی ما را قبول کرده باشند. این خانواده که در ان بزرگ می شویم بر همه ی ابعاد زندگیمان تاثیر می گذارد، از اولین لحظات عمرمان گرفته تا آخرین.

مرکز مشاوره خانواده
مرکز مشاوره خانواده

خانواده ما بر انکه هستیم، آنکه می شویم، چه خوب و چه بد تاثیر می گذارد. ما دایره ی لغاتمان، عاداتمان و عقایدمان و برخی رفتارهایمان، نحوه ی نگرشمان به دنیای اظرافمان را از خانواده می گیریم.

ما همچنین از خانواده می آموزیم چگونه عشق بورزیم، و از این رابطه ی مهم یاد میگیریم چگونه با دیگران تعامل داشته باشیم.اگر در یک خانواده سالم با روابط سالم به دنیا آمده باشیم، احتماالا یاد خواهیم گرفت که چگونه روابط سالمی را با دیگران بسازیم و حفظ کنیم.

اگر هم از بخت بد در خانواده ی ناسالمی به دنیا آمده باشیم، عاداتی که فراگرفته ایم چیزی نیستند که نتوانیم تغییرشان دهیم. تقریبا همه ی خانواده ها با برخی مشکلات، در برخی از برهه ها رو به رو می شوند، اما اکثر خانواده ها وحدت و شادیشان را دوباره باز می یابند.

مرکز مشاوره خانواده
مرکز مشاوره خانواده

مشاوره خانواده راه هایی برای این منظور ارائه می دهد، راهی برای نگه داشتن یا ساختن خانوده ای سالم و شاداب.

مرکز مشاوره خانواده در شمال تهران

مشاوره خانواده نوعی از درمان است که برای شناسایی برخی مسائل خاص که بر سلامت کارکردی خانواده تاثیر می گذارند طراحی شده است. مشاوره خانواده می تواند برای کمک به خانواده در برهه های سخت زندگی، جا به جایی های بزرگ یا مشکلات مربوط به سلامت رفتاری اعضای خانواده مورد استفاده قرار گیرد.

مشاوره خانواده به بررسی مشکلات فردی اعضای خانواده در بستر بزرگتر خود خانواده می پردازد. فرض این نوع درمان بر آن است که مشکلات خانوادگی را نمی توان بدون درک صحیحی از پویایی کل گروه شناسایی کرد. نحوه ی عملکرد خانواده بر شکل گیری و ایجاد مشکل برای اعضای خانواده اثر می گذارد.

مشاوره خانواده می تواند از تکنیک ها و تمرینات ویژه ی گرفته شده از درمان شناختی، رفتار درمانی، درمان تعاملی یا دیگر انواع مشاوره های روانی فردی  بهره ببرد.همانند روش های درمانی دیگر، تکنیک های مورد استفاده به مشکلات خاص خانوادگی بستگی دارد.

مرکز مشاوره خانواده
مرکز مشاوره خانواده

مشکلات رفتاری یا احساسی کودکان، رایج تریم دلیل مراجعه ی خانواده ها به مشاوره خانواده است. مشکلات یک کودک در خلاء به وجود نمی آیند. این مشکلات در بستر خانواده است که شکل می گیرند و باید در بستر خانواده هم شناسایی و درمان شوند.

باید حواسمان باشد که در واژه ی ” مشاوره خانواده” منظور از کلمه ی خانواده الزما افرادی نیستند که با هم نسبت خونی دارند. منظور از خانواده هرکسی است که نقش حمایتی مهمی در زندگی فرد بازی می کند، که ممکن است الزاما افرادی نباشند که رابطه خونی با فرد دارند یا کسانی که حتما در زیر یک سقف با او زندگی می کنند.

انواع کلی مشاوره خانواده از قبیل زیر هستند:

  • بیرونی : این شکل از مشاوره خانواده بهترین روش درمان برای شرایطی است که افراد نمی توانند یا نمی خواهند اعضای خانواده شان درگیر روند روانشناسی باشند. مشاوره خانواده بیرونی بر دو هسته ی مرکزی استوار است، تثلیث( تمایل ذاتی برای نشستن و مکالمه ی رو در رو) و تفاوت قائل شدن ( آموختن اینکه کمتر واکنش احساسی به روابط خانوادگی بدهیم).
  • ساختاری: مشاوره خانوادگی ساختاری بر تنظیم تقویت سیستم خانواده برای حصول اطمینان از اینکه والدین کنترل امور را در دست دارند و هردو بزرگسالان و کودکان حد و مرزهای خود را در خانواده می شناسند، تمرکز می کند. در این شکل از مشاوره خانواده، مشاور به خانواده ملحق می شود تا از نزدیک توانایی خانواده برای تقویت روابط بین اعضا را مشاهده کند.
  • سیستماتیک : مدل مشاوره ی سیستماتیک به نوعی از درمان که بر ارتباطات ناخودآگاه و معنای پشت رفتارهای اعضای خانواده تمرکز اشاره می کند. مشاور در این نوع از مشاوره ،از خانواده فاصله دارد و به اعضای خانوده اجازه می دهد تا مشکلاتشان را عمیقتر بکاوند.
مرکز مشاوره خانواده
مرکز مشاوره خانواده
  • استراتژیک : این شکل از مشاوره مختصرتر و مستقیم تر از روش های دیگر است. در این روش مشاور مشق هایی برای خانواده در نظر می گیرد. هدف از این مشق ها و تمرینات تغییر تعاملات اعضای خانواده و تنظیم راهی است که اعضا به هم ارتباط می گیرند و تصمیم گیری می نمایند،  است.  مشاور در این روش درمانی در جایگاه قدرت قرار می گیرد و  به اعضای خانواده که معمولا این قدرت را برای ارتباط گرفتن موثر تر در اختیار ندارند، اجازه ی استفاده از آن را می دهد.

 

مرکز مشاوره خانواده
مرکز مشاوره خانواده

همانطور که انواع مختلف مشاوره خانواده که در بالا به انها اشاره شد نشان می دهند، یک مشاور خانواده ممکن است نقش های مختلفی را در طول درمان به عهده بگیرد. این نقش های مختلف نیازمند آن هستند که مشاور خانواده آموزشات و تمرینات زیادی دیده باشد.

در حالی که مشاوران مختلف ممکن است شیوه های درمانی مختلفی داشته باشند، همگی آنها باید حداقل سطح تجربه در درمان موارد زیر را داشته باشند:

  • مشکلات رفتاری کودکان و نوجوانان
  • گرمی
  • افسردگی و اضطراب
  • مسائل LGBTQ
  • خشونت خانگی
  • ناباروری
  • درگیری های زناشویی
  • سوء مصرف مواد

جهت درمان این موارد و دیگر مسائل خانوادگی، مشاور باید:

  • مشاهده کند که چگونه افراد در داخل واحدهای خانوداگی تعامل دارند
  • ارزیابی و حل مشکلات ارتباطی
  • تشخیص و درمان اختلالات روانی در یک زمینه خانوادگی
  • کمک به افراد در عبور از بحران هایی مانند طلاق یا مرگ عزیزان
  • برجسته کردن الگوهای ارتباطاتی منطقی والگوهای رفتاری
  • کمک به جایگزینی رفتارهای نامناسب با رفتار های سالم
  • رویکرد جامع (ذهن و بدن) نسبت به سلامتی

جهت کسب مهارت های لازم برای انجام این امور، یک مشاور خانواده معمولا مدرک کارشناسی را در رشته ی روانشناسی، جامعه شناسی، یا مددکاری اجتماعی میگیرد. و کارشناسی ارشد در مشاوره ازدواج یا مشاوره ازدواج.

در گام بعدی، مشاور باید حدود دو سال خدمات سوپروایزری را پشت سر بگذارد و 2000 الی 4000 ساعت تجربه ی بالینی داشته باشد. زمانی که این ملزومات را فراهم کرد، مشاور همچنین باید یک آزمون نهایی برای تائید مهارت را پشت سر بگذراند.

این آموزش و تمرین به مشاور اجازه می دهد که به خانواده ها یا زوج هایی که برای راهنمایی در حل مشکلات به مشاور مراجعه می کنند کمک کند. راهنمایی در زمینه های :

مرکز مشاوره خانواده
مرکز مشاوره خانواده
  • درگیری های شخصی بین زوج ها یا اعضای خانواده ها
  • بیماری های غیرمنتظره، مرگ یا بیکاری
  • توسعه یا حفظ یک رابطه سالم و عاشقانه در هر مرحله از زندگی
  • مشکلات رفتاری در کودکان
  • طلاق یا جدایی
  • سوء مصرف مواد یا اعتیاد
  • مشکلات بهداشت روان مانند افسردگی و اضطراب

گستره ی مشکلات آنقدر زیاد است که اگر بپرسیم مشاور برای درمان چه مشکلاتی آموزش ندیده است، جوابش کوتاهتر از آن خواهد بود اگر بپرسیم برای چه مشکلاتی آموزش دیده!

 مرکز مشاوره روانشناسی

مرکز مشاوره روانشناسی، جایی است که یک مشاوره حرفه ای، با راهکار های منحصر به فرد، تلاش می کند در ابتدا با شنیدن، مشکلان روحی شما را درک کند و سپس در حلشان به شما کمک نماید.

بهترین مرکز مشاوره خانواده

بهترین مرکز مشاوره، مرکزی است که روان درمانگر یا مشاور ماهر و کارآزموده ای دارد که مهارت و تجربه ی لازم در زمینه ی مشاوره برای حل مشکلات خانوادگی را داراست.

بیشتر بدانید

 

منبع